På grund av att ett par leverantörer valt att höja sina priser på TV och bredband, i samband med bytet av kommunikationsoperatör, får vi en del frågor om vad bytet av kommunikationsoperatör betyder för dig som hyresgäst hos Varbergs Bostad.
Kort kan man sammanfatta situationen så här:
- Varbergs Bostad måste enligt lag handla upp tjänsten som kommunikationsoperatör.
- Vi har valt det alternativ som är bäst.
- Du som inte är nöjd med de leverantörer, som nu höjer sina priser, har möjlighet att byta.
- Du, som hyresgäst, betalar bara för det utbud du själv valt.
- Grundutbudet av TV är liksom tidigare gratis.
När Varbergs Bostad, i enlighet med gällande lagstiftning, i höstas handlade upp kommunikationsoperatörstjänsten, vann ett nationellt företag som heter iTux upphandlingen klart.
En kommunikationsoperatör är ett företag som förmedlar tjänster i form av företrädesvis bredband och TV. Du, som vill, kan sedan teckna avtal med någon av tjänsteleverantörerna i nätet. Att teckna avtal är helt frivilligt och du väljer själv vad du vill ha. Detta är ett s.k. civilrättsligt avtalsförhållande mellan dig och tjänsteleverantören.
Vissa leverantörer hävdar nu att de måste höja sina priser under pågående avtalstid på grund av upphandlingen. Denna prishöjning får dessa företag givetvis själva ta fullt ansvar för, men den grundläggande frågan är för det första om du som hyresgäst har tecknat ett avtal med leverantören och för det andra om leverantören har rätt att höja priserna under pågående avtalstid. Vi uppmanar därför dig att noggrant läsa igenom det eventuella avtal du tecknat.
Är du osäker på vad avtalet innebär eller inte nöjd med hur dessa företag agerar är vår rekommendation att du kontaktar dem. Vill du bestrida en faktura så finns utförlig information på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) om hur man gör. Du är numera kund på en konkurrensutsatt marknad. Är du inte nöjd med din nuvarande tjänsteleverantör kan du istället välja den leverantör, som kan leverera den/de tjänster du vill ha till ett pris som är acceptabelt för dig. Självklart efter beaktande av avtalstider och uppsägningstider i eventuellt avtal.
För de av våra hyresgäster som varken vill ha bredband eller extra TV-kanaler är de vanliga kanalerna: SVT1, SVT2, SVT24, Kunskapskanalen, Barnkanalen och TV4 gratis precis som tidigare.
När iTux under april månad fullt ut har övertagit rollen som kommunikationsoperatör kommer de att kunna erbjuda ett stort utbud i nätet (www.varberg.itux.se). Då får du valfrihet att välja de tjänster just du vill ha – och välja bort de tjänster eller leverantörer du tycker är för dyra eller inte vill ha. Du väljer själv och betalar bara för det du väljer. iTux har dessutom valt att inom ramen för upphandlingen byta utrustningen i din lägenhet för att kunna erbjuda modern teknik.
Önskar du mer information är du välkommen att kontakta IT-chef Tobias Eliasson eller IT-tekniker Henrik Bertilsson, telefon 0340-69 75 00.