Frågor och svar - VarbergBostad
Mejla oss:
info@varbergsbostad.se
Frågor & svar:
Vanliga frågor till Varbergs Bostad »
Skicka brev till oss:
Varbergs Bostad, Box 83
432 22 Varberg

Mina sidor:
Felanmälan »

Besök oss:
Besöksadresser och öppettider »

Ring oss: 0340 - 69 75 00

Facebook:
Varbergs Bostad på facebook » 

Vi vill bli ännu bättre:
Tyck till om Varbergs Bostad »
  Nyhetsbrev:
Prenumerera på nyheter

Sök här:

Logga in

För att göra intresseanmälningar, felanmälan eller komma åt Mina sidor måste du vara inloggad.

Registrera dig
Glömt lösenord

Tyvärr gick det inte att logga in, vänligen kontrollera att du har angivit rätt användarnamn och lösenord.
Stäng meny

Frågor och svar

  • Måste jag sköta min uteplats?

    Du som har en uteplats till din lägenhet, är skyldig att sköta denna. Du skall bl.a. klippa gräs, klippa  häck, underhålla/måla  staket, rensa ogräs i rabatter och runt/vid plattor.

  • När ska min lägenhet renoveras?

    Målning, tapetsering och mattbyte är en del av det hyresgäststyrda underhållet. Kontakta ditt besökskontor för att få reda på när det är planerat att renovera din lägenhet.
    » Läs mer

  • Hur gör jag om jag vill hyra parkeringsplats/garage hos er?

    På vår webbsida kan du se vilka platser och garage som finns lediga. Du kan också kontakta ditt distriktskontor eller besöka vår Bobutik så hjälper vi dig.

  • Vem är det som bevakar parkeringsplatserna?

    Parkering Halland ansvarar för att hålla ordningen på våra parkeringar. För mer information om parkeringsregler, överklagan mm besök parkeringhalland.se

  • Vad kan jag göra själv för att få det varmare?

    Du kan själv hjälpa till att behålla värmen i din bostad genom att till exempel placera soffan eller andra större möbler en bit bort från elementen, så att de inte hindrar värmen från att sprida sig i rummet. En annan värmetjuv kan vara att det hänger gardiner framför elementet. Ett annat tips är att inte vädra för långa stunder åt gången.

  • Ska det finnas brandvarnare i min lägenhet?

    Brandvarnare ska finnas i alla lägenheter. Kontrollera med jämna mellanrum att den fungerar och att batteriet inte har tagit slut. Om det inte finns någon brandvarnare i lägenheten eller om den inte fungerar, kontakta omgående ditt distriktskontor. Det är du som hyresgäst som ansvarar för att brandvarnaren fungerar.

  • Får jag plocka bort mina innerdörrar?

    Ja, det går bra. Du måste själv förvara dem så de inte bli förstörda och när du flyttar måste du sätta tillbaka dörrarna.

  • Får jag ha hund/katt i min lägenhet?

    Ja, du får ha hund/katt i din lägenhet under förutsättning att hunden inte skäller i sin ensamhet.

    När det gäller rastning av hund/katt ska det ske under ordnade förhållanden och utanför fastigheten. Koppla din hund/katt och ta hand om lämningarna! Om detta sköts ordentligt undviker du osämja med grannar och hyresvärd.

     

  • Får jag ha blommor på balkongen?

    Självklart, men balkonglådan får inte hänga på utsidan av räcket då det kan ramla ner och skada människor och egendom.

  • Är det tillåtet att grilla på sin uteplats eller balkong?

    För allas trivsel är det viktigt att följa de regler som gäller om du ska grilla:

    - På balkongen är det inte tillåtet att grilla med öppen eld, kol eller gas pga. brandrisk.

    - Elgrill får användas med hänsyn till grannarna så de inte får in os i sin lägenhet.

    - I marklägenheter är det tillåtet att grilla på uteplatsen om grillen placeras så att brandrisk inte föreligger. Däremot är det inte tillåtet att använda en så kallad ”eldkorg”.

    - Grilla alltid med hänsyn till dina grannar!

    I de flesta bostadsområden finns dessutom särskilt anvisade grillplatser att använda. 

  • Vad får man göra på våra gemensamma gräsytor?

    Gräsytorna är till för alla hyresgäster. Använd dem gärna för lek, spel och gemensamma aktiviteter. Parkera inte bilar eller andra fordon på gräsmattorna.

  • Får man förvara sin barnvagn, rullator eller cykel i trapphuset utanför lägenhetsdörren?

    Enligt lagen om skydd mot olyckor får ingenting förvaras i trapphus / loftgång. Utplacerade saker som exempelvis cyklar, barnvagnar, rullatorer,  skor, dörrmattor, möbler och soppåsar kan försvåra eller förhindra en utrymning om det börjar brinna. Följs inte detta skickar vi ut störningsbrev, vilket i förlängningen kan leda till uppsägning.

  • Får/kan jag köra bil eller parkera inne på bostadsområdet?

    Nej, bara för i- och urlastning och vid in- och avflyttning. Parkeringstillstånd måste skaffas på ditt distriktskontor.
    För att komma in med bil på vissa bostadsområden behöver du en grindnyckel. Även denna hämtas på ditt distriktskontor.
    Vissa grindar låses upp med lägenhetsnyckeln.

  • Vad gör jag om jag blir störd av min granne?

    Det är alltid bäst att försöka prata med grannen för att finna en lösning. Om detta inte är möjligt eller inte ger resultat kan du under kontorstid kontakta ditt distriktskontor. Om störningen inträffar efter 16.00 fram till 07.00 kan du kontakta vår trygghetsjour på tel. 010 - 470 52 33. Vi lämnar inte ut vem som gjort störningsanmälan.

  • Finns det några regler angående matning av fåglar?

    Hos Varbergs Bostad är det inte tillåtet att mata fåglar från uteplatser och balkonger mellan 1 april och 30 september.

    Det är tillåtet att i begränsad omfattning mata fåglar under vinterhalvåret mellan 1 oktober och 31 mars. Fågelmatningen ska uppfylla krav på ordning, sundhet och gott skick. Matningen får endast ske med talgbollar och fågelfrö i fågelmatningsautomater på sådant avstånd från fastigheten att det inte kan uppkomma några olägenheter.

    Vid önskemål anordnar Varbergs Bostad i samråd med hyresgästerna matningsplatser och fågelholkar för småfåglar.

  • Har Varbergs Bostad några regler angående rökning?

    Rökning är förbjuden i allmänna utrymmen, exempelvis trappuppgångar och tvättstugor.

  • Hur gör jag för att säga upp mitt hyreskontrakt?

    Det bästa och säkraste sättet är att du kommer in till ditt distriktskontor och säger upp lägenheten (glöm inte att ta med legitimation så att du kan legitimera dig).

  • Vad innebär söktid?

    Din söktid räknas från den dag du registrerar dig och är den sammanlagda tiden som du har funnits i vårt bostadssystem. För varje dag tillgodoräknar du dig en sökdag.

  • Hur många gånger kan jag tacka nej till en lägenhet?

    Du kan tacka nej till en erbjuden lägenhet tre gånger under en 12-måndadersperiod, därefter spärras du som lägenhetssökande i sex månader. Om du inte svarar så räknas det som ett nej. För att kunna söka lägenheter igen måste du kontakta vår BoButik för att bli aktiv igen.

  • Vad gäller om kreditupplysningar?

    Den 1 januari 2011 infördes en ny kreditupplysningslag i Sverige. Lagen innebär i korthet att man alltid ska ha ett legitimt behov för att få göra en kreditupplysning på en privatperson, exempelvis en hyresvärd som ska hyra ut en bostad. Lagen innebär också att en skriftlig omfrågekopia alltid måste skickas till personer som har kontrollerats via ett kreditupplysningsföretag.

    Vi tar alltid kreditupplysningar vid bostadsansökningar och den som söker många lägenheter får då ett stort antal omfrågekopior. Antalet gjorda upplysningar påverkar dock inte vår bedömning, som framförallt grundas på inkomst, referenser från tidigare boende och kreditvärdighet.

  • Min sambo och jag ska separera. Kan jag överlåta mitt kontrakt på henne/honom?

    För att kunna överlåta ett hyreskontrakt till någon annan måste denne ha bott tillsammans med kontraktsinnehavaren i minst tre år. Denne måste också ha haft ett gemensamt och permanent hushåll tillsammans med den aktuella personen. Det räcker alltså inte att han eller hon varit inneboende. Det har ingen betydelse om man är släkt, det är sammanboendet i sig som räknas. Man får inte automatiskt överta sina föräldrars eller syskons lägenhet eller testamentera bort en hyresrätt. Hyresrätten får inte överlåtas till någon annan utan hyresvärdens tillstånd.

  • Varför måste jag betala tre månaders uppsägningshyra när så många söker bostad?

    De som söker bostad har oftast också ett boende med viss uppsägningstid att ta hänsyn till och kan därför sällan ta över din lägenhet i förtid. Enligt hyresavtalet har du tre månaders uppsägningstid men om du informerat oss om att du kan flytta tidigare, och om den som står i tur för din lägenhet har möjlighet att flytta in tidigare kan din uppsägningstid bli kortare.

  • Om jag hyr en lägenhet i andra hand, kan jag ta över kontraktet då?

    Nej, lägenhetesinnehavaren måste säga upp lägenheten och den sökande med längst söktid får erbjudande lägenheten.

  • Har jag fördel av att redan vara hyresgäst hos er när jag söker bostad?

    Nej. Vi har samma regler för alla. Rättvist och enkelt.

  • Kan jag byta min nuvarande bostad hos Varbergs Bostad mot annat boende?

    Ja, rätten att byta bostad (så kallat direktbyte) gäller för alla som har ett förstahandskontrakt. En hyresrätt kan bytas mot en annan hyresrätt. Förutsättningen för bytet är att båda parter avser att bo permanent i den andra bostaden, att godtagbara skäl finns och att hyresvärden godkänner den nye hyresgästen.

  • Varför får jag ingen inbjudan till visning?

    När ansökningstiden gått ut är du inte bland de fem som har längst söktid.

  • Hur väljer Varbergs Bostad ut den som får bostaden?

    Vi gör inget eget urval utan den sökande som har längst söktid och som uppfyller grundkraven i våra riktlinjer för uthyrning.

  • Hur många bjuds in till visning av en bostad?

    De fem med högst söktid får erbjudande om lägenhet. Därefter får dessa fem personer själva ringa och boka visning med avflyttande hyresgäst om de vill se lägenheten.

  • Finns det en intern kö för hyresgästerna hos Varbergs Bostad?

    Nej. Alla sökande står i samma kö.

  • Hur många är före mig i kön till en specifik bostad?

    Det går inte att säga på förhand. Det beror på vem som söker den. De sökande som anmält sitt intresse för den specifika bostaden och som har längre söktid än du, står före dig i kön.

  • Kan jag flytta in tidigare?

    Om du och den avflyttande hyresgästen kommer överens om det är det okej att du flyttar in tidigare. Men det är helt och hållet upp till den avflyttande hyresgästen att bestämma om han/hon vill släppa lägenheten innan.

  • Vad händer om jag betalar hyran för sent?

    Om du återkommande, trots påminnelser, betalar hyran för sent riskerar du att ditt hyresavtal sägs upp till det månadsskifte som inträffar 3 månader efter uppsägningen. En sådan uppsägning prövas sedan av Hyresnämnden.

  • Jag har autogiro. När dras hyran från mitt konto?

    Beloppet dras natten till den sista vardagen i månaden. Skulle det saknas täckning då, görs ytterligare ett försök under natten till den första vardagen i nästkommande månad. Finns inte heller då tillräckligt med pengar på kontot måste inbetalningen ske manuellt.

    Tänk på att det räcker med att det saknas 1 krona av beloppet för att autogirot inte ska fungera. Kontrollera därför alltid så att pengarna på ditt konto räcker till hyran.

  • När ska hyran betalas?

    Din hyra ska betalas förskottsvis varje månad. Betalningsdag är alltid den sista vardagen före den månad hyran avser.

  • Jag anmälde mig till autogirot för två veckor sedan, när börjar banken att dra min hyra automatiskt?

    Autogirot börjar fungera först när du fått ett bekräftelsebrev från oss. Fram till dess måste du själv betala din hyra.

  • På vilket sätt kan jag betala in min hyra?

    Bankgiro, autogiro eller via e-faktura. Av säkerhetsskäl tar vi inte emot några kontantbetalningar.

  • När skickar Varbergs Bostad inkassokrav?

    Vi har överlåtit hela vår kravverksamhet på Intrum Justitia vilket innebär att om hyran inte är betald 8 dagar efter förfallodag skickar Intrum Justitia ut ett inkassokrav. Utöver hyresbeloppet krävs du på inkassokostnad.

  • Får jag renovera i lägenheten?

    Mindre saker som tapetsering, målning och fackmannamässig insättning av diskmaskin går oftast bra. Men du är ansvarig för att allting återställs som det var, om inte den nya hyresgästen vill ta över det som har gjorts. Målar eller tapetserar du, ska det vara i en så neutral färg som möjligt, för att nästkommande hyresgäst ska kunna ha kvar tapeten/färgen. Större renoveringar godkänns inte då de är svåra att återställa.

  • Får jag ta bort mitt badkar?

    Det beror på hur det ser ut i din lägenhet. Bra att veta är att golvbrunnen kan sitta längre ut, när den varit anpassad för ett badkar. Då blir ett byte till dusch sällan bra och rekommenderas därför inte.

    För att undvika problem, t ex brunnens placering i en dusch, samt att golvet ska ha ett visst fall, ska man kontrollera med en fackman innan något görs.

    Vill du ta bort badkaret får du själv bekosta någon form av list eller duschskena. Du måste vara medveten om att du kan behöva återställa badrummet, dvs ta bort list eller skena för att sätta dit badkaret igen om du flyttar. Vilken åtgärd du än vill utföra ska du alltid först kontakta Varbergs Bostad. 

  • Jag saknar badkar, kan jag beställa ett av er?

    Om badkaret är borttaget i din lägenhet kan du inte få ett nytt. Vid större renoveringar av badrum är det vanligt att man ändrar till dusch.

  • Vad är en avflyttningsbesiktning?

    Förvaltare och förvaltningsassistenter gör alltid en besiktning när du har sagt upp din lägenhet. Då kontrollerar vi lägenhetens skick och om det finns några skador eller onormalt slitage, som uppstått medan du bott i lägenheten.

    Om det finns skador i lägenheten måste du rätta till dessa på ett fackmannamässigt sätt, innan du flyttar ut. Finns skadorna kvar när ditt kontrakt gått ut åtgärdar vi dem och debiterar dig för kostnaden.

  • Mitt internet/tv/telefoni funkar inte. Vad ska jag göra?

    Du ska själv göra en felanmälan till din tjänsteleverantör (det företag du får din faktura ifrån). Om inte de kan lösa problemet kontaktar du iTUX för vidare felsökning. Du som enbart har ”Must-Carry” TV-utbudet (SVT1, SVT2, Kunskapskanalen/Barnkanalen och TV4) gör din felanmälan till http://www.kalejdo.tv/.

  • Får jag flytta på min lägenhetsswitch?

    Vi rekommenderar inte att du flyttar på lägenhetsswitchen. Elsäkerheten är viktig och just nu har lägenhetsswitchen den bästa tänkbara placeringen i lägenheten enligt våra fackmän.

    Vi flyttar inte på inkommande datauttag. Vill du flytta din lägenhetsswitch genom att använda en längre patchkabel mellan inkommande datauttag och lägenhetsswitch är det helt ok.

  • Kan ni utöka med ytterligare ett datauttag för vårt vardagsrum?

    Nej, det är ingen tjänst vi tillhandahåller. Den får du själv beställa av en fackman. Ett alternativ är att dra en patchkabel från lägenhetsswitchen till vardagsrummet eller använda WiFi.

  • Får jag renovera mitt badrum? Varför gäller inte HLU?

    När det gäller badrum och våtutrymmen kan vi tyvärr inte erbjuda samma valfrihet, som för övriga utrymmen i lägenheten. Underhåll/renovering av våtutrymmen måste utföras av en behörig fackman. Det är vår skyldighet som fastighetsägare att ha kontroll över att dessa utrymmen blir åtgärdade enligt de krav branschen och försäkringsbolagen ställer. Därför är det inte tillåtet att renovera badrum och våtutrymmen själv. För att undvika fuktskador får du heller inte göra håltagningar i våtutrymmen. Om du har behov av detta, kontakta alltid oss.

  • Köksluckorna och kaklet i köket är i olika skick. Kan ni åtgärda det?

    Nytt kakel ingår inte i HLU, därför kan skicket skilja sig åt. Vi byter dessvärre inte kakel eller river ut den fasta köksinredningen. 

  • Jag har gamla slitna trösklar, byter ni dem?

    Vi byter tyvärr inga trösklar om de inte innebär en fara för er som bor där.

  • Jag har en spricka i en kakelplatta. Kan ni byta den?

    Nej, tyvärr – beroende på att det är svårt att hitta en likadan kakelplatta. Sprucket kakel utgör normalt ingen fara, utan är enbart ett estetiskt problem. 

  • Kan jag göra installationer själv?

    Endast person med särskild behörighet får göra ingrepp i ledningar för vatten, avlopp och el. Vi kan hjälpa dig med att hitta behöriga installatörer för t ex installation av tvätt- eller diskmaskin som utför arbetet fackmässigt.

  • Vem ska byta svåråtkomliga lysrör?

    Det är hyresgästen som ska byta både glödlampor och lysrör. Du kan läsa mer här för hur du kan gå tillväga.

  • Hur kallt får det vara i lägenheten?

    Känns det kallt i din lägenhet och temperaturen understiger 18 grader så kontaktar du oss, så vi kan göra en närmare utredning. Temperaturen ska ligga på 20 grader mitt i rummet.

    Har ni fjärrvärme kan elementen vara kalla om temperaturen i rummet är 20 grader.

  • Det rinner vatten i kylskåpet – vad ska jag göra?

    Du ska rengöra det lilla avrinningshålet längst in vid väggen, gärna med papper eller tops. Torka sedan varje dag så kommer vattnet att sluta rinna. 

    För utförligare beskrivning läs här.

  • Vi vill barnsäkra vårt eluttag genom att byta till ett jordat. Kan ni hjälpa oss med detta?

    Tyvärr är det ingen tjänst som vi tillhandahåller. Dessutom får inte ojordade eluttag blandas med jordade. Ska ett uttag jordas måste samma åtgärd genomföras i hela lägenheten och det tillåter vi inte att hyresgästen gör. Däremot finns det möjlighet att köpa petskydd för att barnsäkra eluttagen.

  • Vad får jag bygga på min uteplats?

    På din uteplats får du bygga ett lägre staket som avgränsning mot granne eller allmän utemiljö. Staketet ska vara placerat inom din egen uteplats, om inte annat överenskommits med berörd granne. Du får även lägga trätrall eller bygga ett träddäck på uteplatsen. Tänk på att du står för alla kostnader själv. Det gäller även kostnad för återställning vid avflyttning.

    På Varbergs kommuns hemsida kan man läsa om vilka åtgärder som kräver eller inte kräver bygglov. Byggnation som kräver bygglov kommer inte att godkännas.

  • Vad gäller för häckklippning på uteplatsen?

    Varbergs Bostad klipper utsidan och toppen på den del av häcken som angränsar till allmän utemiljö. Maxhöjd är 160 cm, förutom i korsning där maxhöjd är 80 cm, tio meter in från korsningen. I vissa fall kan häcken även behövas klippas ner i korsningar inne på områden, där det är skymd sikt. Hyresgästen klipper insidan av häcken och den del som angränsar till grannens uteplats.

    Vill du klippa hela häcken själv går det bra, men du måste först ta kontakt med Varbergs Bostad och meddela detta innan klippning sker. Hyresgästen måste själv se till att avfallet från klippningen transporteras till kommunens återvinningscentral på Holmagärdet, alternativt till de platser som Varbergs Bostad har för detta ändamål. Ta kontakt med kundtjänst först om du väljer det senare alternativet. 

    Önskar hyresgästen hjälp med häckklippning kan Varbergs Bostad göra detta mot betalning enligt prislista. Arbetet utförs då antingen vid ordinarie klippning eller i mån av tid.

  • Vad gäller för skötsel av hyresgästernas uteplatser?

    Uteplatsen ska skötas av hyresgästen på ett sådant sätt att den ger ett vårdat intryck.

    I skötsel av uteplatsen ingår gräsklippning, klippning av eventuell häck, rensning av ogräs i planteringar och plattytor samt beskärning av buskar och träd (gäller ej avgränsande buskar till allmän utemiljö).

    Önskar hyresgästen hjälp med gräsklippning, häckklippning eller andra skötselarbeten på uteplatsen kan Varbergs Bostad göra detta mot betalning enligt prislista och i mån av tid.

  • Jag behöver fler nycklar, hur gör jag?

    Den i familjen som står för kontraktet får besöka vårt distriktskontor. Ta med legitimation och gärna också en lägenhetsnyckel. Om du inte har möjlighet att komma själv kan du be någon anhörig hjälpa dig genom en fullmakt. Sedan får du en rekvisition från vår leverantör, Great Security, där du kan hämta ut din nyckel. En extra nyckel kostar mellan 140 – 270 kr beroende på låssystem och en ny tagg/bricka kostar 150 kr.

  • Jag har tappat mitt tvättlås till tvättstugan, kan jag få ett nytt?

    För att boka tvättid i tvättstugan behöver man ha ett tvättlås. Varje hushåll får ett lås, oavsett hur många personer som bor i lägenheten. Om du av någon anledning inte har något tvättlås eller har tappat nycklarna till låset, får du själv bekosta ett nytt. Det kostar 280 kr.

  • Vad är HLU?

    HLU står för hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll. Det betyder i praktiken att du som hyresgäst har möjlighet att välja tidpunkt för målning, tapetsering och golvläggning i din lägenhet. Väljer du att vänta med underhållsåtgärder får du en hyresrabatt. Rabatten ges i samband med januarihyran, och kommer alltså på din avi i december.

  • Lån av bomnyckel?

    För att hålla gårdarna fria från bilar finns det bommar, som hyresgästernas egna nycklar i de flesta fall passar till. Fungerar inte detta ska hyresvärden kontaktas.

  • Kan man få fler än maximalt antal bokningsbara tvättider varje månad genom att betala för dem?

    Nej, tyvärr finns inte den möjligheten.

  • Min granne stör sig på att jag duschar mitt i natten. Får inte vi som arbetar skift göra det i våra egna hem?

    Du får duscha även på natten i din lägenhet. Men tänk på att det är viktigt att visa så stor hänsyn som möjligt. Det handlar alltså om att försöka minimera ljudnivån på en tidpunkt då de flesta sover.

  • Får man spela hög musik före kl 22.00?

    Man får aldrig spela så högt att man stör grannarna. Detta gäller hela dygnet oavsett tidpunkt.

  • Vad gäller för dödsbon?

    Vid ett dödsfall ska bostaden - med tillhörande garage/parkeringsplats och förråd - sägas upp av dödsboets alla dödsbodelägare. För att uppsägningen ska gälla måste ett registerutdrag från Skatteverket, med uppgifter om den avlidne och dess dödsbodelägare, bifogas. Uppsägningstiden är en månad från och med månadsskiftet efter det att vi fått uppsägningen. Den ska vara inkommen senast en månad efter dödsfallet. Om uppsägningen kommer in senare gäller vanlig uppsägningstid, tre månader. Dödsboet är skyldigt att visa lägenheten under uppsägningstiden.

  • Vad gäller för gräsmattor på hyresgästernas uteplatser?

    Den gräsmatta som hör till lägenhet med uteplats ska skötas av hyresgästen. Gräsmattan ska under växtsäsongen klippas regelbundet, så att den ger ett vårdat intryck. Rekommenderat är en gång per vecka. Beroende på väder kan behovet variera.

    Önskar hyresgästen få hjälp med gräsklippning kan Varbergs Bostad göra detta mot betalning enligt prislista. Arbetet utförs då antingen vid ordinarie klippning eller i mån av tid.

  • Varför är det ojämn temperatur i kylskåpet och fryser längst bak?

    Vi rekommenderar att inte ha så mycket på varje hyllplan. Ställ inget precis längst in mot väggen, eftersom lufttemperaturen i kylskåpet behöver cirkulera.

Ställ en fråga till oss

Om du inte hittar det du söker. Ställ din fråga till oss!

Start