Vanliga frågor och svar - VarbergBostad
Mejla oss:
info@varbergsbostad.se
Frågor & svar:
Vanliga frågor till Varbergs Bostad »
Skicka brev till oss:
Varbergs Bostad, Box 83
432 22 Varberg

Mina sidor:
Felanmälan »

Besök oss:
Besöksadresser och öppettider »

Ring oss: 0340 - 69 75 00

Facebook:
Varbergs Bostad på facebook » 

Vi vill bli ännu bättre:
Tyck till om Varbergs Bostad »
  Nyhetsbrev:
Prenumerera på nyheter

Sök här:

Logga in

För att göra intresseanmälningar, felanmälan eller komma åt Mina sidor måste du vara inloggad.

Registrera dig
Glömt lösenord

Stäng meny

Vanliga frågor och svar om krav på årlig återaktivering

Vem berörs av det årliga kravet på återaktivering som bostadssökande?
De personer som berörs är de som en gång i tiden registrerat sig som bostadssökande hos Varbergs Bostad och därmed finns i vårt uthyrningssystem.

Vad innebär återaktiveringen för dig som är registrerad som bostadssökande hos Varbergs Bostad idag?
Varbergs Bostad inför ett krav på att du som är registrerad som bostadssökande hos oss, ska logga in på Mina sidor på www.varbergsbostad.se, samt granska dina personuppgifter minst en gång om året för att stå kvar som bostadssökande i vårt uthyrningssystem och därmed få behålla din söktid.

Varför inför Varbergs Bostad krav på återaktivering?
Bakgrunden till denna förändring är att Varbergs Bostad omfattas av den nya dataskyddsförordningen General Data Protection Regulation (GDPR) som ställer krav på att lagrade personuppgifter regelbundet måste uppdateras för att säkerställa att de är aktuella och korrekta. Syftet är att värna om den registrerade personens rättigheter och integritet.

När börjar detta krav att gälla?
Det börjar att gälla den 1 oktober 2022. Du måste dock logga in på Mina sidor och granska dina personuppgifter senast den 30 september 2022.

Vad händer om jag inte loggar in och granskar mina personuppgifter senast den 30 september 2022?
Har inte inloggning och granskning av dina personuppgifter skett senast den 30 september 2022, kommer du automatiskt att avregistreras som bostadssökande i vårt uthyrningssystem och därmed förlora din söktid. Din inloggning på Mina sidor kommer därefter att raderas och söktiden kommer inte att kunna återställas.

Hur ofta måste jag i framtiden logga in på Mina sidor och granska mina personuppgifter?
För att stå kvar som bostadssökande och behålla din söktid hos Varbergs Bostad, måste du logga in på Mina sidor och granska dina personuppgifter minst en gång om året.

Vad gäller om jag redan är hyresgäst hos Varbergs Bostad?
Om du redan har ett hyreskontrakt hos Varbergs Bostad så räknas din boendetid som söktid och du behöver inte logga in på Mina sidor för att behålla din söktid. För att vi ska kunna kontakta dig gällande ditt boende, ber vi dig ändå att uppdatera dina personuppgifter för att säkerställa att de är korrekta.

Om du säger upp ditt hyresavtal och vill fortsätta att samla söktid, behöver du logga in på Mina sidor minst en gång om året för att granska dina personuppgifter.

Jag har inte loggat in på Mina sidor och återaktiverat mig och därmed har jag förlorat min söktid. Vad gör jag nu?
Har inte inloggning och granskning av dina uppgifter skett minst en gång inom 365 dagar, kommer du automatiskt att avregistreras som bostadssökande i vårt uthyrningssystem och därmed förlora din söktid. Din inloggning på Mina sidor kommer därefter att raderas och söktiden kommer inte att kunna återställas. Som bostadssökande hos Varbergs Bostad ansvarar du själv för att logga in på Mina sidor och granska dina personuppgifter minst en gång om året.

Kommer jag att få en påminnelse om när det är dags att granska mina personuppgifter?
En påminnelse kommer att skickas ut till de registrerade som har valt e-postadress som kontaktsätt och angivit en korrekt e-postadress. Mottagaren ansvarar för sina mailinställningar och att kontrollera brevlådan för skräppost. Påminnelsen är endast en service som tillhandahålls från Varbergs Bostad och därmed inget som Varbergs Bostad är skyldiga att skicka ut. Du som registrerad bostadssökande har fullt ansvar för att återaktivering sker minst en gång om året.

Varför går ni ut med denna information nu – nästan ett år innan återaktiveringen börjat att gälla?
Anledningen till att vi informerar om kravet på återaktivering ett år innan det träder i kraft är att vi vill ge alla registrerade hos oss god tid att återaktivera sig. 

Hur gör jag om jag inte har tillgång till Internet för att uppdatera mina personuppgifter?
Du är välkommen att besöka oss på vårt kontor på Håstens torg 7, så hjälper vi dig att uppdatera dina personuppgifter mot uppvisande av legitimation.

Start